Friday, July 27, 2012

TANDA MATA BERKEDIP


Hari ni zahiya nak berkongsi pasal RAMALAN orang2 tua dulu . Antaranya ialah PETANDA BILA MATA BERKEDIP2 . Kadang2 kita rase mcm rimas kan bila asyik berkedip2 tak tentu pasal kan .. So zahiya ada buat survey la jugak apa petanda2 bila mata kita berkedip2 .. 

                                          


  1. Kelopak mata sebelah kanan bahagian atas - nak tengok / akan berjumpa dengan orang jauh ATAU akan mendapat berita baik .
  2. Kelopak mata sebelah kanan bahagian bawah - akan mendapat berita gembira
  3. Kelopak mata sebelah kiri bahagian atas - seseorang yang jauh atau lama terpisah nak jumpa kita .
  4. Kelopak mata sebelah kiri bahagian bawah - akan menangis ( akibat berita kurang baik / musibah ).



Orand dulu kala suka mengaitkan sesuatu perkara dengan sesuatu alamat . Sejauh mana kebenaran dia tidaklah diketahui . Di sini zahiya ada senaraikan sikit2 pasal petanda yang dikaitkan dengan pergerakan tubuh badan kita . Ia boleh dijadikan pengetahuan dan bukanlah untuk dipercayai semata-mata . 
  1. Kelopak mata kanan bergerak = beroleh keamanan
  2. Kelopak mata kiri bergerak = melihat perempuan
  3. Kelopak mata kiri ke atas bergerak = ada orang akan berjalan jauh
  4. Kelopak mata kiri dibawah bergerak = hendak menangis
  5. Ekor mata kanan bergerak = menerima kedatangan orang jauh
  6. Ekor mata kiri bergerak-gerak = mendapat sedikit kepayahan
  7. Biji mata kanan bergerak-gerak = akan menangis dalam bercinta
  8. Biji mata kiri bergerak-gerak = gembira di hati
  9. Ubun bergerak = berbahagia pada hari tersebut
  10. Kening kiri bergerak-gerak = beroleh kelapangan
  11. Bibir bawah bergerak = akan menangis
  12. Waktu subuh kepala kita bergerak = beroleh kerja yang baik
  13. Siku kanan bergerak-gerak = beroleh kebahagiaan.
  14. Siku kiri bergerak-gerak = orang yang mengasihi kita akan datang
  15. Pelipis telinga bergerak = alami kebahagiaan
  16. Telinga bergerak-gerak = berkelahi
  17. Kepala bergerak = ada orang menyakiti hati kita
  18. Kepala bergerak ke kiri = beroleh kebesaran
  19. Bahu kanan bergerak-gerak = harta hendak datang
  20. Bahu kiri bergerak-gerak = bakal berjumpa pembesar/ketua
  21. Lengan kanan bergerak-gerak = akan sakit kepala
  22. Lengan kiri bergerak-gerak = beroleh harta
  23. Pipi kanan bergerak-gerak = alamat sakit mata
  24. Pipi kiri bergerak-gerak = sentiasa bahagia

kita hanya mampu berdoa kepadaNYA semoga permudahkan segala urusan yang kita hendak lakukan . AMIN ! :))


22 comments:

butter scotch said...

Saya punya kelopak mata atas sebelah kiri nih asyik berkedip je.. rimas rasanya
tengah tunggu jugak siapa yg datang
tapi takut tanda sesejenis penyakit bahaya lagii takut

sayapunyastyle said...

hai butter scotch :)
kadang2 tanda2 macam tu kita tak boleh percya sgt sebab ni kan orang2 tua punya teori. tapi kadang2 kita pun percaya jugak kan. hehe. btw pernah jugak dgr pasal penyakit mata tu tpi x explore lg. tak payah fikir sgt okay :)

farizan faiz said...

hai saya nak tanye..saya pernah mengalami mata kiri berkedip tapi mata kanan xberkedip..knp ea kalau sdari tahu..tq

sayapunyastyle said...

hai.farizan faiz.. kalau bg kes awak ni saya rasa mata sebelah kanan awak tu tak berfungsi kot. Cuba pergi check kat doktor ke kan.

Ahmad Saifullah Saiful said...

Asalam cik mata kiri belah bawah saya ni asik berkedip2 je..

Unknown said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata berkedip xberhenti..

Aliff Sham said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata berkedip xberhenti..

Aliff Sham said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata berkedip xberhenti..

Aliff Sham said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata kiri sebelah bwh berkedip xberhenti..kenapa ye?

Aliff Sham said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata kiri sebelah bwh berkedip xberhenti..kenapa ye?

Aliff Sham said...

Samalah kita.saya dh masuk 5 hari mata kiri sebelah bwh berkedip xberhenti..kenapa ye?

Anonymous said...

Sama lh kitakelopak mata kiri atas dh nk sebulan dh berkelup2

Anonymous said...

Nk kapan tu...

che mie said...

2 hari ni kelopak mata sebelah kiri berkedip. Rupanya anak saya pengsan masuk wad suspek ada tumor dikepala. SubhanaAllah..permudahkanlah urusan dan sembuhkanlah anak kami..

che mie said...

2 hari ni kelopak mata sebelah kiri berkedip. Rupanya anak saya pengsan masuk wad suspek ada tumor dikepala. SubhanaAllah..permudahkanlah urusan dan sembuhkanlah anak kami..

Antieqa Art said...

Saya baru2 ni kelopak mata saya belah kiri berkedip2..lama jugak..saya risau apa yg perkara yg buruk akan berlaku..tapi hari raya haji 2016 haritu..tunang saya meninggal dunia pd hari tersebut..hanya Allah saja yg tahu hati ni..lps je arwah tunang saya meninggal..kelopak mata saya dah berhenti berkedip..kadg2 ini satu petanda Allah nk beri pd kita..cuma percaya atau tidak..itu hak masing2 :) apa2 pun kita sentiasa berdoa pada Allah supaya kita dn org2 yg kita sayang sntiasa di lindungi olehNya..Aamiin...

Antieqa Art said...

Saya baru2 ni kelopak mata saya belah kiri berkedip2..lama jugak..saya risau apa yg perkara yg buruk akan berlaku..tapi hari raya haji 2016 haritu..tunang saya meninggal dunia pd hari tersebut..hanya Allah saja yg tahu hati ni..lps je arwah tunang saya meninggal..kelopak mata saya dah berhenti berkedip..kadg2 ini satu petanda Allah nk beri pd kita..cuma percaya atau tidak..itu hak masing2 :) apa2 pun kita sentiasa berdoa pada Allah supaya kita dn org2 yg kita sayang sntiasa di lindungi olehNya..Aamiin...

Antieqa Art said...

Saya baru2 ni kelopak mata saya belah kiri berkedip2..lama jugak..saya risau apa yg perkara yg buruk akan berlaku..tapi hari raya haji 2016 haritu..tunang saya meninggal dunia pd hari tersebut..hanya Allah saja yg tahu hati ni..lps je arwah tunang saya meninggal..kelopak mata saya dah berhenti berkedip..kadg2 ini satu petanda Allah nk beri pd kita..cuma percaya atau tidak..itu hak masing2 :) apa2 pun kita sentiasa berdoa pada Allah supaya kita dn org2 yg kita sayang sntiasa di lindungi olehNya..Aamiin.

Antieqa Art said...

Saya baru2 ni kelopak mata saya belah kiri berkedip2..lama jugak..saya risau apa yg perkara yg buruk akan berlaku..tapi hari raya haji 2016 haritu..tunang saya meninggal dunia pd hari tersebut..hanya Allah saja yg tahu hati ni..lps je arwah tunang saya meninggal..kelopak mata saya dah berhenti berkedip..kadg2 ini satu petanda Allah nk beri pd kita..cuma percaya atau tidak..itu hak masing2 :) apa2 pun kita sentiasa berdoa pada Allah supaya kita dn org2 yg kita sayang sntiasa di lindungi olehNya..Aamiin.

nurlisa kamaruddin said...

Kelopak mata sebelah kiri atas n dh 4 hr bkerdip xthu knp mudh mudhn xde apa2 yg trjadi

nurlisa kamaruddin said...

Kelopak mata sebelah kiri atas n dh 4 hr bkerdip xthu knp mudh mudhn xde apa2 yg trjadi

Pijan Sala93 said...

Assalamualaikum,kelopak mata atas blah kiri sya dh sminggu brkedip2,minta di jauhkn prkara yg bruk brlaku coz mlm ni gaduh dngn my Wife truk jgak